مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

وظایف دیوان عدالت اداری چیست؟

0

رسیدگی به شکایات مردمی نسبت به مأموران و ادارات و آئین‌نامه‌های دولتی، در صورتی که تصمیمات، اقدامات یا مقررات با قانون یا شرع مخالفت داشته باشند و همچنین مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی از وظایف و اهداف دیوان عدالت اداری است در ادامه وکیل حقوقی بیشتر با این ارگان آشنا میشوید .

برای مثال ممکن است در یک دستگاه دولتی کار کرده باشید اما بنا به دلایل و بهانه‌هایی از پرداخت حق بیمه شما سر باز زده باشند. ممکن است یکی از مأموران دولتی به مناسبت شغل خود در ارتباط با شما مرتکب عملی شود که حق شما را ضایع کند، مثلا مغایر با قانون، از آزاد کردن اموال شما در گمرک خودداری کند. یا حتی آیین‌نامه یا بخشنامه‌ای از سوی یکی از نهادهای دولتی یا عمومی صادر شود و حقوقی را که افراد به‌موجب قانون دارا هستند، مخدوش کند (البته به جز بخشنامه‌های رئیس قوه قضاییه و چند نهاد دیگر مانند شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی). در همه‌ی این موارد شما می‌توانید از این تصمیمات و اقدامات به دیوان عدالت اداری شکایت کنید.

صلاحیت دیوان عدالت اداری

وظایف دیوان عدالت اداری چیست؟

برای واضح‌تر شدن مواردی که می‌توان برای حل‌وفصل‌شان به دیوان مراجعه کرد، صلاحیت دیوان را تقسیم‌بندی می‌کنیم. مطابق قانون دیوان عدالت اداری، در سه مورد امکان مراجعه به این مرجع وجود دارد.

۱. زمانی که شما از تصمیمات یک نهاد دولتی یا عمومی مثل وزارتخانه یا شهرداری یا مثلا سازمان تأمین اجتماعی شکایتی دارید. این تصمیمات ممکن است به‌صورت آیین‌نامه یا بخشنامه یا هر شکل دیگری باشند. برای مثال یکی از شهروندان اقدام به طرح شکایت برای ابطال بخشنامه نیروی انتظامی نمود که بر اساس آن تفتیش و بازرسی خودروها بدون اخذ مجوز مقام قضایی مجاز شمرده شده و دستور تفتیش خودروها بدون نیاز به اخذ مجوز مخصوص هر خودرو از سوی مقام قضایی صادر شده است. دیوان، با توجه به اینکه در قانون آیین دادرسی کیفری، تفتیش منازل، اماکن، اشیا و … را منوط به دستور مقام قضایی (نه نیروی انتظامی) کرده بود، این بخشنامه را ابطال کرد.

۲. ممکن است شکایت شما به دلیل اقدامات یا تصمیمات یکی از مأموران یا کارمندان نهاد دولتی باشد، نه خود آن نهاد. برای مثال یکی از کارمندان اداره‌ای دولتی که مدتی در آنجا مشغول به کار بوده‌اید، برخلاف مقرراتِ خودِ آن سازمان از پذیرش درخواست بیمه شما سرباز می‌زند. در این وضعیت می‌توانید با مراجعه به دیوان عدالت اداری و طرح دعوا علیه آن سازمان، احقاقِ حق کنید.

۳. مورد سوم نیز ناظر به زمانی است که قبلا شکایت خود را در یکی از مراجع شبه قضایی مطرح کرده‌اید و می‌خواهید از تصمیم آن مرجع تجدیدنظر خواهی کنید. برای مثال هیئت حل اختلاف مالیاتی درباره‌ی شکایت شما از میزان مالیات تعیین شده تصمیمی گرفته است که آن را عادلانه نمی‌دانید. دیوان مرجع رسیدگی به اعتراضات شما به تصمیمات کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها منحصرا از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنهاست. اینکه آرای این مراجع شبه قضایی قابل رسیدگی مجدد در دیوان عدالت اداری هستند، بسیار به سود مردم است و امکان اصلاح اشتباهات این مراجع را فراهم می‌کند.

تشکیلات دیوان به این صورت است که در شعب بدوی و تجدید نظر، هیئت عمومی و هیئت‌های تخصصی وجود دارند. شعب بدوی و تجدیدنظر به موارد شکایتی که در شماره‌های ۲ و ۳ بالا ذکر شد می‌پردازند. قضات این شعب حداقل ۵ سال سابقه‌ی قضایی دارند. این نکته نشان‌دهنده‌ی این است که دقت قضایی برای رسیدگی به شکایت مردم از عملکرد نهادهای دولتی بسیار مهم است. شعب بدوی با یک قاضی و شعب تجدیدنظر با سه قاضی تشکیل می‌شوند. اما مورد ۱ که در بالا ذکر شد، یعنی شکایت از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و تصمیمات سازمان‌ها اول برای بررسی دقیق در هیئت‌های تخصصی و سپس برای تصمیم‌گیری نهایی در هیئت عمومی دیوان مطرح می‌شوند. همچنین دیوان واحد اجرای احکام دارد که به اجرای آرای صادره از شعب می‌پردازد.

برای طرح دادخواست لازم است در برگ مخصوص طرح دادخواست در دیوان شکایت خود را بنویسید و آن را تقدیم دیوان نمایید. با مراجعه به وبسایت دیوان عدالت می‌توانید نکات مفیدی راجع به چگونگی تقدیم دادخواست پیدا کنید.

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات